Lagedijk 52

In het oud-Zaanse huis woonde dokter D. van Leeuwen, die ook geprobeerd heeft het huis in de sfeer van vroeger terug te brengen. Om te voorkomen dat de oude tegelschouw (bezit Stichting Zaans Schoon) verloren zou gaan, heeft de heer Van Leeuwen deze schouw in dit huis aangebracht. Vroegere bewoner was Jan Willem Hekkert (echtegenote was zangeres Jo Hekkert-van Eijsden), Cornelis Kuijken Az. had hier een stoffeerderij (Hekkert ook) In 1897 had hij de voorkant tot winkel verbouwd. De vader A. Kuiken had in 1893 de zaak gesticht (reparatie/handel in meubelen). Ook Trijntje Kool, de weduwe van Pieter Vis woonde hier zeer lang, daarvoor Jan Jacobsz. Kool, Simon Couwenhoven en Jan Heertjes Volder. Het huis is ca. 1770 gebouwd.

Huis, waarvan het met de straat parallel gelegen zadeldak is gevat tussen twee ingezwenkte voorschotten, waarvan de versiering de overgangsvormen vertonen tussen de Lodewijk XV- en Lodewijk XVI- stijl. In de achtervleugel een gesneden deur en bovenlicht in een pilasteromlijsting. Twee marmeren schoorsteenmantels.