Het Weefhuis - Lagedijk 39

Tot woonhuis verbouwd pakhuis van hout, met verdieping en schilddak, waarvan de nokbekroning windvanen dragen. Boven de ingang een bord met anno 1650. Voor het huis vijf grote tuinbeelden op rococo-voetstukken, XVIIIb.

Het Weefhuis is een rijksmonument en staat op een van de mooiste plekken van de Zaanstreek, midden in het beschermd dorpsgezicht de Gortershoek met als voortuin de Beeldentuin. Het gebouw is omstreeks 1650 gebouwd. Het behoorde toe aan een papierkoopman die aan de overkant woonde.

In 1804 verkopen de makelaars Van Sante en Van Orden in West Zaandam een huisje in de molenbuurt (= Westzijde), met "vijf extra fraaye steene Tuinbeelden met derzelver steene Pedestallen". Zo komen de beelden te staan in de tuin van het echtpaar Klaas Adriaansz Honigh en Grietje Jans Haremaker.

Het pand wisselde een aantal keren van eigenaar en kwam in 1870 in het bezit van de weduwe Vis-Van Gelder. Zij verbouwde het pakhuis tot een woonhuis voor haar dochter Cornelia, die er in 1875 ging wonen. Toen pas is er een verdieping op het gebouw gezet.

In 1904 kwam het huis in het bezit van de familie Honig en later van Aart Schipper die met Catharina Honig getrouwd was.

In 1960 werd het pand verkocht aan de gemeente Zaandijk. Vanaf dat moment tot 1974 heeft het dienst gedaan als cultureel centrum. Vele kunstenaars, bekende en minder bekende, van binnen en buiten de Zaanstreek, hebben er geëxposeerd.

Toen het kunstcentrum de Zienagoog in Zaandam werd gevestigd verloor het Weefhuis zijn functie als tentoonstellingsruimte en werd het pand gebruikt als kantoor van de Vereniging Zaansche Molen. Deze vereniging heeft het pand in 2003 verlaten. Zij betrok haar eigen kantoor in het Molenmuseum aan de Museumlaan in Koog aan de Zaan. In dat zelfde jaar werd Stichting Het Weefhuis opgericht. Stichting Het Weefhuis is direct voortvarend aan het werk gegaan om het pand in orde te brengen voor tijdelijke openstelling, fondsen te werven en plannen te maken voor de restauratie. Vanaf de zomer van 2004 is het Weefhuis opengesteld als ruimte voor bijeenkomsten en expositieruimte. De restauratie is begonnen op 1 juni 2005. Vanaf februari 2002 is het gerestaureerde Weefhuis weer opengesteld voor het publiek.

Weefhuis met de Beeldentuin en wegsloot in 1930.