Restauratie Zaandijkerkerk afgerond

Op 4 juni 2009 sloot de gemeente Zaanstad het kerkplein rond de Zaandijkerkerk af met hekken. De geparkeerde auto’s moesten door de eigenaars worden verwijderd. De kerk zou op instorten staan. Inmiddels was er een sloopvergunning aangevraagd. In de raadsvergadering van donderdag 2 juli 2009 werd een motie aangenomen, waarmee werd voorkomen dat de kerk werd gesloopt. Zaans Erfgoed en het Cuypersgenootschap vroegen de monumentstatus met succes aan.

Zaans Erfgoed
Het had wel enige voeten in de aarde, die aanvraag door Zaans Erfgoed voor de monumentenstatus van de Zaandijker kerk. De eigenaar van de kerk spande in januari 2012 een rechtszaak aan, vanwege het feit dat veel leden van de Monumentencommissie lid waren van Zaans Erfgoed. Daarmee was die Monumentencommissie niet meer objectief, vond hij. Dit omdat Zaans Erfgoed mede-aanvrager was voor een monumentenstatus voor de kerk. De rechter gaf de eigenaar gelijk, en dus moest de monumentenstatus-aanvraag snel door een andere partij gedaan worden. En gelukkig is de bescherming toen alsnog op de kerk gelegd! (Bron: Zaans Erfgoed)