Jeugdprentjes* van Felicien Bobeldijk

Een boek dat in het bezit is van onze vereniging en waaraan ik aandacht wil besteden is Een jeugd aan de Zaan: jeugdprentjes door Felicien Bobeldijk geschreven in 1934.

De auteur
Félicien Bobeldijk werd geboren in Koog aan de Zaan op 17 oktober 1876, als zoon van Aaltje Bobeldijk en was een bekende impressionistische kunstschilder. Felicien Bobeldijk trouwde op 30-jarige leeftijd op 20 juni 1907 in Amsterdam (aktenr. Reg. 2D fol. 17 ) met 28-jarige Johanna Carbaat geboren in Koog aan de Zaan. Zij is de dochter van de timmerman Gerrit Carbaat en Gerritje Timmer. Felicien en Johanna krijgen twee zoons: Han en Felix,

Bobeldijk was leerling van de Quellinusschool, de Rijksschool voor Kunstnijverheid en later de Rijksacademie o.l.v. prof. Allebé, Dake en Van der Waaij. Ook kreeg hij lessen van W. Witsen te Amsterdam. In 1897 trok hij naar Heeswijk in Brabant waar hij veel omgang had met de professoren van de Abdij en de schilderachtige bevolking, onder wie de koeherders die hij met vele tekeningen vastlegde. Verder woonde en werkte te Amsterdam daarna in Blaricum, Castricum en Noord-Brabant (Berlicum 1912) daarna weer in Amsterdam. Hij schilderde, aquarelleerde, etste, lithografeerde en tekende landschappen, stadsgezichten, portretten en bloemstukken. Hij verwierf in 1900 de Willink van Collenprijs, de St.Lucasprijs en nog diverse medailles zoals in 1913 de zilveren medaille van H.M. de Koningin en in 1926 ontving hij op Arti de gouden medaille van H.M. de Koningin. In 1934 ontving hij de Koninklijke Subsidie.

Hij exposeerde op de tentoonstellingen van St. Lucas, Arti en Pulchri en ook in het buitenland o.a. van1914 tot 1918 in Amerika en daarna in Venetië, Wenen, Barcelona, Parijs en Brussel. In de jaren 1915-1916 tekende Bobeldijk een hele serie portretten van beeldende kunstenaars voor ‘De Groene Amsterdammer’ o.a. van Allebé, Therese Schwartze, Bauer, Breitner, Witsen, Tholen, Is. Israëls, Kever, Jan Veth, Derkinderen, Van de Valk, Bastert en Van Looy. Bobeldijk was lid van de verenigingen ‘Arti et Amicitiae’ en ‘St. Lucas’ te Amsterdam en ‘Pulchri’ in Den Haag. Hij heeft les gegeven aan C.M. Honig en G. Visser.

Bobeldijk overleed op 31 januari 1964 in Amsterdam

Het boek
In zijn boek Jeugdprentjes (1934) beschreef Felicien Bobeldijk op schilderachtige wijze zijn jeugdjaren in de Koogse Jan Bestevaerstraat. Hij illustreerde zijn boek met tekeningen van de Zaanstreek. Zijn jeugdprentjes gaan o.a. over Sinterklaas, Luilak en Kerst, over jongensstreken en herinneringen aan buren en het leven in de straat.

Twee thema’s liggen voor de hand. Het eerste is het leven in de Jan Bestevaerstraat. Het tweede de kunst en kunstenaars in de Zaanstreek. Bobeldijk was een kunstenaar. Zijn jeugdprentjes heeft hij met tekeningen geïllustreerd.

Ik ken de Jan Bestevaerstraat niet goed en besluit na lezing van het boek door de straat te wandelen en alles goed te bekijken. Herken ik nog iets wat hij heeft beschreven? Kan ik in andere boeken of op internet nog iets over de Jan Bestevaerstraat vinden? Bij het tweede thema kan ik ingaan op de kunst en kunstenaars in de Zaanstreek. Daar is heel veel over geschreven. Ik besluit op dit moment beide sporen te gaan bewandelen.

Bronnen:
Kunst zonder rugwind: Zaanse schilderkunst 1600-1950