Magazine ‘40 Koog-Zaandijk ‘45

Johan Kruiver stelde voor de Historische Verenging Koog-Zaandijk een tijdschrift samen over de beide dorpen tijdens de Tweede Wereldoorlog, met als titel ’40 Koog-Zaandijk ’45.

Tijdens de inloopmiddag van onze vereniging in De Vermaning, Lagedijk 34 in Koog aan de Zaan op zondag 22 februari 2015 is het magazine ten doop gehouden.

Het magazine bevat o.a. foto’s en verhalen over de oorlogsmonumenten in Koog Zaandijk, de drie toespraken die Mussert hield in Koog-Zaandijk voor de oorlog, de bom onder de Provincialeweg, Hannie Schaft en haar dispuut GEMMA (met foto in de Boschjesstraat), de bom op de Jan Bestevaerstraat, het NSB-cabaret in De Waakzaamheid, de Stijkelgroep, de vervalsingskunsten van Dirk Kleiman en zijn team, de tekening van Pieter Smit van het Oranjehotel (gevangenis in Scheveningen), de Joodse winkelierster Judith van Thijn, het drukken met windkracht in molen Het Pink, de moord op Piet Zwart, het kaalscheren van ‘Moffenmeiden’ en de bevrijding.

De leden van de Historische Vereniging Koog-Zaandijk krijgen het tijdschrift gratis, anderen kunnen het tijdschrift voor 5 euro kopen of verkrijgen bij chocolaterie De Cacaoboom, Lagedijk 142 Zaandijk (of meteen lid worden van HVKZ natuurlijk).

Huibert Latensteijn maakte de volgende fotoreportage.

Voorzitter Evelien Koning is verheugd over de grote belangstelling.
Merel Kan (Monumenten Spreken) leidt de film over de Stijkelgroep in.
Veel belangstelling voor het tijdschrift ’40 Koog-Zaandijk ’45