Loterij Tijd voor Zaandijk brengt 3144 euro op

Een delegatie van Stadsherstel Amsterdam bestaande uit Ing. Stella van Heezik en adjunct-directeur drs. Michiel van der Burght heeft donderdag 23 februari 2017 een cheque van de Historische Vereniging Koog-Zaandijk in ontvangst mogen nemen. De cheque waarop vermeld de opbrengst van 3144 euro van de door de vereniging georganiseerde loterij “Tijd voor Zaandijk.” Het geld zal worden besteed aan de restauratie van het uurwerk van de Zaandijkerkerk. In maart zal het uurwerk worden geplaatst in de toren.

Het ligt in de bedoeling om het uurwerk in de berging, zeg maar het zijkamertje, op de 1e verdieping van de toren te plaatsen. Door een halve deur te plaatsen is het voor de bezoekers mogelijk om het bijzondere 17e eeuwse uurwerk optimaal te bewonderen. Op een plaquette komt uitleg over de werking van het uurwerk te staan. Stadsherstel heeft van de Stichting tot Behoud van het Torenuurwerk het 17e eeuws uurwerk cadeau gekregen.

Stella van Heezik, Pascale Malingre, Anneke Steemers en Michiel van der Burght.