Ontroerende lezing van Piet Hellema

Woensdag 12 april om 20 uur hield de Historische Vereniging Koog-Zaandijk haar Algemene Ledenvergadering. De vergadering verliep zeer vlot. Na de pauze was lezing van Piet Hellema (90) over zijn vader J.D.A. Hellema. Merel Kan van Monumenten Spreken begeleide de lezing. J.D.A. Hellema was in de Tweede Wereldoorlog actief in het verzet. Hij was verantwoordelijk voor het vervoer van wapens die het land werden binnengesmokkeld. In Obdam ging het mis nadat een groep verzetstrijders werd aangehouden door de Duitsers. Bij een vluchtpoging werd de vader van Piet Hellema door de Duitsers dood geschoten. De heer Hellema was eigenaar van Hellema Verpakkingen.

Links de heer Piet Hellema, rechts zijn vader. In het verzet werkte de twee samen.

De heer Hellema was een sportieve persoonlijkheid en deed o.a. aan zeilen.