Sporthelden in Rooswijck

In Rooswijck heeft op sportgebied een aantal in inwoners gehad die het ver hebben geschopt in hun sport. Toos Beumer, Freek Stam en Henk Groot hebben allen in Rooswijck gewoond.

In 1963 werd het team op nieuw kampioen, nu niet alleen van de Zaanstreek, maar van geheel Noord-Holland. (Finale in Den Haag, met overmacht gewonnen door sterspeler -later gevierd artiest- Bram Vermeulen, en zijn team.)  Linksboven Piet-Hein Zijl, in de rij gehurkte jongens geheel rechts Martin Brouwer, in het midden -met boeket- aanvoerder René Sman.
In 1967 werd ‘Zaanstreek ‘65’ kampioen van de overgangsklasse en promoveerde, als eerste Zaanse team, naar de Hoofdklasse. Nummer 2 is Piet-Hein Zijl, nummer 7 Arie Christiani.
Een smashende Piet-Hein Zijl in de gymzaal van de Lindenboomschool in Koog. (‘Waakzaamheid’ Henk Breeuwer voert een schijnaanval uit, naast hem.)
Volleybalvereniging ‘Sportief’ ging over in ‘Zaanstreek ‘65’. In 1966 trok het team met een VW-busje naar een internationaal toernooi in Hamburg. Bij een stop onderweg poseren stoer twee Rooswijckers: links allrounder Axel Hinze (met zijn uitzendbureau Interlance enkele jaren later de eerste volleybalsponsor van het land, alle internationals van AMVJ verdreven toen het eerste team van dat moment naar het tweede plan), rechts spelverdeler Arie Christiani.
In een van de aspirantenteams van voetbalvereniging ‘Zaandijk’ speelden in 1961 diverse Rooswijckers. Tweede van links Peter Kok, daarnaast rechts Piet-Hein Zijl; gehurkt tweede van links René Sman, daarnaast ter rechterzijde Peter Hos (keeper), terwijl naast Rob Groot (de broer van Henk en Cees) Ruud Musman de rij sluit. Teamcoach was de door iedereen geliefde Meneer Veenendaal (de vader van Han).
Korfbalwedstrijd Rooswijck tegen KZ. De heer en mevrouw Beumer, Nieuwkamps, Rot, Mulder, Mejuffrouw Timmer en de heren Koops en van Beijnum.
Toos Beumer (linksboven) vlak voor het vertrek naar Tokyo waar zij deelnam aan de Olympische Spelen in 1964. In de Japanse hoofdstad beleefde Beumer een van de hoogtepunten uit haar topsportcarrière; de zwemster van Nereus won met de estafetteploeg – met verder Pauline van der Wildt (startzwemster), Winnie van Weerdenburg (derde zwemster) en Erica Terpstra (slotzwemster) – de bronzen medaille op de 4×100 meter vrije slag: 4.12,0.
Op 7 september 1969 kreeg de carriere van Henk Groot een definitief en negatief einde. In het shirt van het Nederlandse elftal kreeg hij tijdens het WK kwalificatie duel in en tegen Polen voor de ogen van 100.000 toeschouwers in Chorzow, een doodschop tegen zijn knie.
Freek Stam werd Nederlands kampioen tienkamp atletiek in 1967.