Zoeklichten bij boerderij Fortuin

Mobilisatie: in mei 1940 was er een groep militairen gestationeerd op deze boerderij, de zesde zoeklichtafdeling. Als uitrusting hadden zij een karabijn uit 1860 en tien patronen. De Zaankanter de heer Wim de Boer (in 2010, 93 jaar) was daar ook geplaatst. Bij boerderij Het Fortuin stond één zoeklicht opgesteld.

Burgers bij het zoeklicht zijn vader en zoon Jan Valat. Ze woonden aan de Dr. J. Mulderstraat. Beide waren werkzaam bij margarinefabriek De Kroon aan de Lagedijk, nu AAK.

De mobilisatie duurde van april 1940 tot mei 1940. De heer de Boer werd als 23-jarige op 11 april 1939 opgeroepen om dienst te doen bij de luchtverdediging van ons land. Ging via Amsterdam met vrachtauto’s naar Duivendrecht om zoeklichten op te halen. Hij was eerst gestationeerd in Abcoude, waar hij bleef tot eind september 1939.

Daarna kon hij ruilen met een jongen uit Maastricht die in Koog aan de Zaan was ingekwartierd, zo kwam hij bij boerderij Het Fortuin terecht. In de Zaanstreek waren meerdere zoeklichten geplaatst o.a. bij boerderij Sans Souci in Assendelft, op de Westzanerdijk en in de Wijde Wormer.

Het zoeklicht bij boerderij Het Fortuin was gemaakt door machinefabriek P.M. Duyvis in Koog aan de Zaan.