Autonummers noteren

In de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog hadden de auto’s natuurlijk ook een kenteken op de voor- en achterbumper. Echter, die kentekens werden niet landelijk geregistreerd, maar per provincie en het kenteken stond niet op naam van de auto maar op die van de autobezitter. Men gebruikte sommige letters uit het alfabet om de provincie aan te duiden. Zo had Groningen een A, Friesland een B, Drenthe een D, Overijssel een E, Gelderland een M, Utrecht een L, Noord-Holland een G of GZ en Zuid-Holland een H of HZ [uit deze twee provincies kwamen de meeste auto’s voorbij], een K voor Zeeland, een N voor Noord-Brabant en een P voor Limburg.

De auto’s reden in die tijd veel langzamer dan tegenwoordig en sommige auto’s kon men hardlopend bijhouden en het wegennet bestond louter uit provinciale wegen. Landelijk is uit die autonummering een leuk spel ontstaan. Nà schooltijd maar òòk in de weekends, ging wij langs de weg in het gras zitten, gewapend met een bloknootje en een potlood. Je zag de auto van verre al aankomen en eenmaal in zicht keken wij op het nummerbord; was dat een G of een H waar er vele van waren, dan schreven wij die niet op. Er ging een gejuich op wanneer bijv. een T-Ford met nummerbord P 1504 langs kwam tuffen. Een auto, helemaal uit Limburg! Zodra je een nummer uit Duitsland of België kon noteren, stond je in de berm te juichen!

Wanneer het iets drukker op de weg was en er geen gelegenheid was om alles te noteren, ging men toch hardlopend achter de wagen aan en noteerde alsnog het nummer. Je haalde het niet in je hoofd om een gemist nummer van je vriendje over te schrijven. In zo’n geval was je gewoon hartstikke jaloers op hem. Ook schreef je niet zò maar een gefingeerd nummer op. Op de achtergrond van dit verhaal speelde ook mee de gedachte van ons, dat wij de politie zouden kunnen helpen aan een nummer van een auto, die bijv. een stopteken had genegeerd of was gestolen! We voelden ons tijdens dit spel dan ook heel belangrijk.

Het wagenpark zag er in die tijd ook heel anders uit: ik herinner me nog de Ford, Mercedes, Pontiac, Renault, Morris, Vauxhall, Fiat, Riley, Talbot, Austin, Simca. Sommige merken zijn allang ter ziele gegaan!

Dit spel zo nu niet meer kunnen! Ik zie de jongens al langs een vierbaansweg, bijv. de A1, zitten!