Schutten maar! Boek over de Zaandijkersluis

Vrijdag 25 november 2011 is na drie jaar van voorbereiding het boek Schutten maar, de geschiedenis van de Zaandijkersluis, verschenen.

Het eerste exemplaar is aangeboden aan wethouder Olthoff van de gemeente Zaanstad. Auteur van het boek is Dick Kerssens. Hij heeft veel archiefonderzoek gedaan en het resultaat is een aangenaam lees- en kijkboek over de sluis en zijn omgeving.

De geschiedschrijving beperkt zich niet tot de sluis. Ook de historie van het Zaanse landschap, van het dorp Zaandijk en van de bedrijvigheid rond de sluis worden beschreven.

In de laatste hoofdstukken wordt aandacht besteed aan de recente geschiedenis: hoe na 1971 alles in het werk werd gesteld om de sluis te behouden en hoe dat uiteindelijk tot een succesvol resultaat heeft geleid.

Het boek is rijk geïllustreerd, oude en nieuwe foto’s, nooit eerder gepubliceerd archiefmateriaal en tekeningen van de auteur. Voor iedere Zaankanter en voor alle watersporters die regelmatig van de sluis gebruik maken een waardevol boek.

Reactie
Aan de het bestuur van het sluisgilde, mijn compliment voor het boek, Schutten maar !!, in het bijzonder aan de voorzitter Herman Olde. Het is een prachtig stuk werk geworden ,,waar wij als Zaandijkers trots op mogen zijn en zeker het aanschaffen waard”. Een prachtig geschenk om met Sint Nicolaas kado te doen !!!! Hulde !!! Henny Rijken-Baljet

Voorzitter Herman Olde van de Stichting Vrienden van de Zaandijkersluis met het boek in zijn hand. Links wethouder Jeroen Olthof die het eerste exemplaar in ontvangst mocht nemen. Rechts de auteur Dick Kerssens
Rens Berkhout die als wethouder een belangrijk aandeel had in de heropenstelling van de sluis, wenst voorzitter Herman Olde van de Stichting Vrienden van de Zaandijkersluis veel succes met de verkoop van het boek.
Zo zag de sluis eruit in 1995
Omslag van Schutten maar!
De redactie van het boek bij de laatste bespreking. V.l.n.r. Luc Ooms, Henk de Wit, Herman Olde en Dick Kerssens
Uiteindelijk werd de titel van het boek Schutten maar, geschiedenis van de Zaandijkersluis
Donderdag 27 juli 1995 bracht Dagblad Zaanstreek het nieuws dat de Zaandijkersluis in oude glorie wordt hersteld.
De sluis anno 2011