Hans Metsch wereldberoemd op de Zaanse Schans

Iedereen die op Zaanse Schans werkzaam is weet wie Hans Metsch is. Gidsen, ondernemers, molenaar allemaal vinden ze Hans een warme persoonlijkheid. In zijn molenaarskleding en accordeon vermaakt hij de toeristen die naar hem komen luisteren.

Hans Metsch

Sinds 1992, toen hij voor het eerst op de Zaanse Schans verscheen, staat hij op duizenden foto’s van toeristen uit alle werelddelen. Hans Metsch (69), bijna 60 jaar lid van vereniging De Zaansche Molen. Op zijn tiende heeft hij zich aangemeld bij de molenvereniging. Het was liefde op het eerste gezicht en nu is dat gevoel nog steeds niet verdwenen. Zijn grootste wens is dat meer mensen uit de streek De Zaanse Molen ondersteunen met een lidmaatschap. Op een bevolking van 200.000 mensen zijn 3500 leden veel te weinig, daarbij komt nog meer dan 1000 leden buiten de Zaanstreek wonen.

In 2010 werd Hans lid van onze vereniging, de Historische Vereniging Koog-Zaandijk. Hans heeft meer dan 40 jaar in het onderwijs gewerkt, “meester” op de lagere school (6-12 jaar).

Hij filosofeert wel eens over de arbeidsomstandigheden van de knechten die meer dan 300 jaar geleden op de molens werkten. Een werkdag telde 18 uren onder barre omstandigheden. Tel daarbij op dat zij lang onderweg waren om naar hun werkplaats te gaan.