Lagedijk 13 draait op oude wieken

In 2012 opende Yvonne Delorme haar groentewinkel aan de Lagedijk in Zaandijk. Om het aan haar nieuwe functie aan te passen vond een uitgebreide restauratie van het bijzondere pand plaats. Met veel oog voor de aanwezige sfeer en details werd een gezellige winkel gecreeerd waarin een bijzonder groente assortiment gebracht wordt. Inmiddels is in het pand restaurant Wolfsend gevestigd.

Tijdens de restauratie kwam naar voren dat de belangrijkste steunpilaren die het pand vanaf de fundering tot het dak ondersteunen bestonden uit twee oude molenwieken. Bestudering hiervan leidde tot de ontdekking dat dit heel bijzondere wieken waren.

Zij hadden ooit hekken aan beide zijden van de wiek zodat zij in totaal 8 zeilen konden voeren. Een type molen dat alleen op zeer oude schilderijen nog te zien is en van voor 1620 dateert.

De wieken zijn dus van voor 1620 wat er een bijzondere dimensie aan geeft. In het interieur van de winkel zijn zij nu goed zichtbaar en zij oefenen volgens Yvonne op de bezoekers een speciale aantrekkingskracht uit. Volwassenen leunen er graag tegen bij het plaatsen van de bestellingen en voor kinderen is het een leuk spel elkaar door de gaten te bekijken. Al met al zeker een reden voor een bezoek aan deze bijzondere winkel.