Familie van Dijk woonde met 15 mensen in klein huisje

In april 1939 kwam de familie Van Dijk vanuit Gelderland (’t Harde) naar Zaandijk (vader, moeder en 7 kinderen). Op ’t Ezelspad zijn nog 6 kinderen geboren. De familie Van Dijk woonden er uiteindelijke met z’n vijftienen. In december 1948 verhuisd naar de Tuinkade. Daar is de jongste geboren en kort naar de geboorte overleden. In totaal dus 14 kinderen, waarvan er nog 12 in leven zijn. Het huisje is in 1961 gesloopt en in 1966/1967 op De Zaanse Schans aan het Zonnewijzerspad herbouwd.

annes van Dijk voor zijn voormalige ouderlijke woning aan het Zonnewijzerspad.
De woning aan het Ezelspad
In 2011 bracht Aart van Dijk en zijn vriendin Agnes een bezoek aan Zonnewijzerspad 5. De regenput stond oorspronkelijk in het midden achter de woning.
Aart vertelt het verhaal aan twee bezoekers.
Aart van Dijk legt aan de heer Ten Wolde uit hoe de familie zich in moeilijke tijden moest zien te redden.