Houten brug naar nieuw Zaandijk?

Tijdens een maandagavond gehouden bijeenkomst van de schoolraad te Zaandijk heeft directeur T. Stelling van gemeentewerken onder meer een toelichting gegeven op de plannen voor Zaandijk”over het spoor”.

In 1999 werd suggestie uit 1968 werkelijkheid.

Hij vertelde dat de gedachten uitgaan naar een doorbraak van oud- naar nieuw-Zaandijk via een onderdoorgang in de Zoekersloot. De gemeente speelt met plannen voor een eenvoudige oplossing. Onder de brug in de Provincialeweg en de spoorbrug zou een smalle houten brug kunnen komen voor voetgangers en fietsers. De brug zou kunnen aansluiten op het tegelpad langs de Provincialeweg naar de Prunuslaan en via het Hazepad naar de Lagedijk.

Overigens is er nog geen sprake van een officieel plan. Er is geen gesprek geweest tussen gemeente en belanghebbenden. Bovendien zal, als de plannen wel worden uitgewerkt, verwezenlijking geruime tijd vergen, omdat onder meer N.V. Houthandel v.h. P. Donker en Zn. met houtboten door de sloot vaart.

Dat de wens ook in dit geval de vader kan zijn van de gedachte, bleek tijdens een bijeenkomst van ouders van de o.l. school aan de Tuinstraat. Daar werd gesteld dat mogelijk bij de Prunuslaan een tunnel komt.”De plannen voor aanleg zijn reeds tijdens de bijeenkomst van de schoolraad besproken”, zei men daar.

Men dacht aan doorbraak bij de Prunuslaan door middel van een tunnel. Wanneer dit zou worden gerealiseerd, zou dat niet voor 1973 kunnen gebeuren, daartoe dient een sloot te worden gedempt, die momenteel in gebruik is.

Bron: Typhoon 24 januari 1968