Herinnering aan het Zaandijker zwembad

De klapper is voor mij nog steeds het weerzien van de foto met Pet en Spreeuw in het zwembad. Rolletje met handdoek en zwembroek, op naar het zwembad, langs de molen waar het altijd stonk. Hopen dat je nog een badhokje had, anders moest je je in het “schapenhok “omkleden.

Bij warm weer stonden de deuren aan de achterzijde open en kon je machtig over de Zaan heen zien. In het diepe lag een zeer gladde boomstam aan een ketting, je kon er amper opklimmen. Zwemles. Eerst bij Pet op het droge in de banden, daarna in het ondiepe in de gordel, vervolgens aan de hengel bij Spreeuw. Verder ben ik toen niet gekomen.

Spreeuw raakte in gesprek met een dame, liet de hengel ietsje te ver vieren, ik ging kopje onder. Ik heb later gehoord dat ik het hele zwembad bij elkaar geschreeuwd heb….

Later kwam Blom met die witte wilde haardos erbij, zat aan de kassa en verkocht ook snoepgoed, woonde dacht ik tegenover het zwembad naast het gemaal het Leven. Mijn zwemdiploma heb ik uiteindelijk in het sportfondsenbad in Zaandam gehaald, ik zat toen in de zesde klas bij Tiesinga aan de Tuinstraat.