Het Koogerpark

Op 9 december 1925 schenkt mevrouw Weduwe A. Honig-Kluyver haar huis + grond, ter waarde van fl. 13.000, – aan de gemeente Koog aan de Zaan, voor het aan te leggen Kooger wandelpark. Bij de schenking is bepaald dat de grond ten alle tijden de bestemming parkgrond zal hebben.

De gemeenteraad startte een inzamelingsactie t.b.v. de aanlegkosten van het park. Door diverse gulle gaven van industriëlen en burgers kwam het bedrag, fl. 35.000, – bijeen. De hr. J.R. Koning, tuinarchitekt bij de gemeente Amsterdam, tekende voor het ontwerp. De firma Copijn verzorgde de aanleg.

Huis van mevrouw Honig is nu het huidige Molenmuseum aan de museumlaan.

Het huis van mevrouw Honig
Het geschonken huis (“het huis met de ijzeren brug”) van mevr. Wed. A. Honig Kluyver is uiteindelijk, na veel gesteggel van de gemeenteraad, verplaatst naar de Museumlaan. Men besloot eerst, tot tweemaal toe (!) dat het pand gesloopt moest worden. Het pand moest wijken om de toegang tot het park breder te kunnen maken. Daar kwamen gelukkig enkele notabelen tegen in opstand. Ook Stichting Hendrik de Keijzer ageerde tegen de aangekondigde sloop. Uiteindelijk heeft de architekt, de heer Koning, gedreigd met zich terug te trekken van het project als het pand gesloopt werd. Uiteindelijk ging men dan toch overstag. Het huis is thans in gebruik als Molenmuseum. Door de naast het park gelegen Doopsgezinde pastorie aan de Hoogstraat werd een aantal meters grond geschonken om zo de ingang nog breder te kunnen maken.

Op 23 juli 1926 was het dan zover: het Kooger wandelpark werd officieel geopend!
Door gebrek aan programmering en onderhoud werd in 1971 de muziektent gesloopt om plaats te maken voor een kinderbadje, dat vervolgens bij de grote renovatie van 1999 werd verwijderd.

De oude Muziektent
Op 4 juli 1927 werd de muziektent in gebruik genomen. Hier vonden in de loop der jaren tal van concerten en opvoeringen plaats. Sommigen waren zeer bijzonder: de Midzomernachtsdroom in 1937 waaraan 8 toneelverenigingen, 5 zangverenigingen, een gymvereniging en het Zaans Symphonieorkest deelnamen. In totaal werd deze voorstelling 5 maal opgevoerd. Duizenden mensen hebben genoten van alle mogelijke opvoeringen en uitvoeringen.

In 1942 werd het Faust Ballet door de Zaanlandse Kapel en gymvereniging Simson opgevoerd en trok meer dan 3000 bezoekers. Door gebrek aan programmering en onderhoud werd de muziektent in 1971 gesloopt om plaats te maken voor een kinderbad. Dit werd geschonken door de firma Honig ter ere van hun jubileum. Dit bad werd in 1999, na jaren van verwaarlozing, gesloopt. Op deze plek ligt nu de vijver.

Koogerpark in de winter van 1932
Familieuitje in het Koogerpark. Op de achtergrond het Theehuis.

Theehuis
Het theehuis op het terras is vervaardigd door leerlingen van de ambachtschool in Krommenie. De exacte datum van plaatsing is niet bekend, maar gezien de stijl; een zeskant met diverse stijlkenmerken uit de Amsterdamse school, zal het ongeveer 1930 geweest zijn. De heer H. Ero, de uitbater van De Waakzamheid, schonk in het theehuis tijdens de voorstellingen in het park de nodige drankjes. In 1951 is het theehuis hersteld en een paar meter verplaatst. In 2001 is het door de stichting en de gemeente zowel van buiten als van binnen geheel opgeknapt.

Ingang van het park aan de Hoogstraat

Verzetsmonument
Vanwege de nieuwe beplanting langs de nieuwbouw van het seniorencomplex Parkzicht konden er veel minder mensen de plechtigheid van 4 mei bijwonen. Er was te weinig ruimte, daardoor is er een verzoek tot verplaatsing ingediend bij de gemeente door het 4-5 mei comité, wat uiteindelijk in 2001 werd uitgevoerd. Basisschool de Piramide heeft dit monument geadopteerd en elk jaar leggen leerlingen van de hoogste groep een krans tijdens de herdenkingsplechtigheid.

Kunst
In het park staan 2 beelden. Een beeld voorstellende een dame, in ouderwetse kledij, getiteld Dame met Stola gemaakt door Pieter ‘d Hondt en geplaatst in 1966 , en een beeld van een veulentje, geplaatst in 2001, gemaakt door Jean Paul.

Kinderen familie Latenstein uit de Stationstraat 68