Koogerpark 90 jaren in beeld

Op zondagmiddag 10 juli 2016 organiseerde de Historische Vereniging Koog-Zaandijk een feestelijke middag ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van het Koogse park. We keken terug op ontstaan, aanleg en veranderingen van het park en hoe het zich ontwikkelde tot de fraaie groene oase van vandaag de dag.

Het programma begon met een rondleiding door het park met deskundige van de eerste boomchirurg van Nederland, de heer Copijn uit Groenekan. Het is een nazaat van de eigenaren van de firma Copijn die het park in 1926 heeft aangelegd. De heer Copijn is ook mede-verantwoordelijk voor de herinrichting van de tuinen rond paleis Het Loo in Apeldoorn.

Martin van der Gaag, onderzoeker, schrijver en docent verzorgde een lezing. Eind 2016 verscheen een magazine, geschreven door Martin, over de geschiedenis van het Koogerpark.

De heer Hellema was samen met zijn dochter uit Elspeet naar Koog aan de Zaan gekomen. Zijn vader J.D.A. Hellema was in de Tweede Wereldoorlog betrokken bij vervoer van wapens. Hij werd gepakt door de Duitsers en neergeschoten in Obdam.
Martin van der Gaag
Weergave van het artikel in Dagblad Zaanstreek