Speldjes verzamelen

Winkeliers proberen al jaren lang hun klandizie te binden door acties. Dat is van alle tijden. Tegenwoordig krijg je allerlei voetbal- en dierenplaatjes bij een landelijke grootgrutter.

Vroeger was dit niet anders. Ieder bekend merk had eigen speldjes, namen zijn soms allang geleden verdwenen, andere speldjes hadden betrekking op acties, wat te denken bij deze: “P&C Jassen show 1965”?

Ik verzamelde indertijd in Zaandijk speldjes. Ze werden door de bedrijven aangeboden bij een bepaald bedrag aan boodschappen of bij aankoop van bepaalde artikelen.

Zo ook deed de Spar mee aan deze acties. De hele Ere- en eerste divisie van de K.N.V.B. werd indertijd in de handel gegooid. Daarnaast nog enige algemene speldjes van deze organisatie, w.o. 25 jaar Spar. Je kreeg er een zilver glanzend zijden vaantje bij om de verzamelde speldjes in te prikken. Het was een rage om alle speldjes te verzamelen. Zeuren bij je moeder om iets te kopen dat ze niet nodig had, alleen voor het speldje. Onderling ruilen om de verzameling compleet te krijgen. Er is weinig veranderd in de strategie van de commercie van de detailhandel in al die jaren.

Onlangs vond ik op zolder, ver weggestopt onder de schuine dakkant, mijn speldjesalbum uit Zaandijk en later terug. Alles verzameld tussen 1960 en 1970, schat ik. Ruim 40 tot 50 jaar oud, altijd nog een 400 speldjes in het album. Ik zie “De Typhoon”, Honig en Duyvis erbij, Zaanser kan het niet.