Televisie in 1959/1960

Ik kwam van Amsterdam naar Zaandijk in het voorjaar van 1959. Het televisietoestel was nog maar net een paar jaar geleden uitgevonden. Slechts enkelen hadden het voorrecht een dergelijk apparaat te bezitten.

Bij mij thuis kwam de televisie pas in 1963. Mijn vader schafte het toestel aan bij Tot & Beers in Zaandam, 800 gulden, meen ik me te herinneren. We zijn samen op het dak van de Arie de Bruijnstraat geklommen om de benodigde antennes te installeren. De mast werd aan een schoorsteen op het dak bevestigd. Eerst alleen Nederland 1 met een dipooltje voor de VHF-band, later ook het REM-eiland met de hark voor de UHF-band. Bij gunstige weersomstandigheden, kon je ook besneeuwde beelden uit Duitsland ontvangen. Ik meen dat we ook een keer wazige beelden uit Spanje hebben gezien. Hij beheerst de Spaanse taal, dus zal wel gelijk hebben gehad.

Voordat mijn vader een t.v. aanschafte, keek ik bij mijn oom en tante op de Berkenweg, later bij de familie Maas op het flat, Arie de Bruijnstraat 3 op de eerste verdieping bij de trap aan de achterzijde. Bij Maas liepen vele kinderen, er konden er altijd wel een paar bij.

De eerste uitzendingen waren alleen op een deel van de avond. Voor de kinderen alleen op de woensdagmiddag, later ook op de zaterdagmiddag. Ik heb in 1959 nog gekeken naar “Het mannetje op zolder” met Leen Jongewaard, weinigen weten zich dit te herinneren en er is maar weinig van terug te vinden. Later “de Verrekijker” met een zwaaiende “Tante Hannie”. “Wie wil mijn marmotje zien”, was dat van Han Rensenbrink? “Coco en de vliegende knorrepot”, wie kent het nog?

In 2011 maakt de HVKZ een boek over de verdwenen winkeliers in de Zaan. Veel foto’s en interviews met ex-winkeliers. Ik heb alle verhalen hier op CD staan. één daarvan betreft Bas Maas, van de sigarenzaak op de Lagedijk, voorheen van Richteren. Bas was één van de kinderen van Maas op de flat. Ik kom hem zo na ruim 50 jaar weer tegen. 1960, t.v. kijken bij Maas.

Reacties
Vierverenwaterval had je ook nog ! Mijn oma had al vroeg een tv op Rooswijk. Als er iets bijzonders was gingen de tuindeuren open, en op een soort tribune van beunen en planken werd er dan door een hele groep kinderen, maar ook volwassenen, tv vanuit de achterplaats gekeken alsof het een bioscoopje was. (Jan Snelders)

Als kind zijnde mochten we op woensdagmiddag bij de fam Stoffer op de Lagedijk op de Noord tante Hannie kijken, zelf kochten wij ook pas in 1966 een TV, met een hrkje op het dak voor het REM eiland te ontvangen. (M. Pool)

De eerste tv keken wij in de Parkstraat waar je voor een paar cent of een stuiver op woensdagmiddag met z’n allen op de grond zittend naar een zwart/wit tv mochten kijken en ja o.a. de verrekijker. Had de mazzel dan je een vriendje had die al tv thuis had dan kom je meer zien en gratis. ( Peter Hoveling)