Historische Vereniging Koog-Zaandijk

Koerswijzigingen (13)

Op 1 mei 1999 neemt Hans Leijdekker afscheid als president van ADM Cocoa International BV. Zijn opvolger als managing director van ADM Cocoa International is Wim Groenenboom, tot 1 januari 1999 managing director van ADM Europoort/Erith/ADM Soya Mainz. Al vrij snel na zijn aantreden neemt Groenenboom in verband met de moeilijke situatie op de markt een ingrijpende beslissing over de commerciële koers: er wordt niet meer tegen te lage prijzen verkocht! De hoop is dat de concurrentie meegaat. Dat gebeurt aanvankelijk niet, maar als hun voorraden tegen het najaar op zijn, komt ADM Cocoa toch aan de beurt en kunnen de producten alsnog tegen winstgevende marges worden verkocht. In Berlijn wordt massa geproduceerd voor de chocoladeproductie in Berlijn en Dijon en voor klanten, maar de productielijnen zijn verouderd. Daarom wordt in juli 1999 de massaproductie van Berlijn verplaatst naar Koog en Wormer.

Laboratorium uit een ver verleden

Onder de naam Lab 2000 wordt een nieuwe laboratoriumorganisatie ontwikkeld door een team bestaande uit Nel Duursma, Bert Eriks, Romke de Jong en Kamla Lochan, onder leiding van Ron Heistek en begeleid door hoofd P&O Corien Warmerdam. Het Microlab gaat van Wormer naar Koog. Het Lab bestaat dan uit drie afdelingen: Micro, Bonen/Boter en Poeder. David-Jan Romijn, vice president Operations, vertrekt in het najaar van 1999 en ook Corien Warmerdam neemt afscheid per 1 november. Het managementteam bestaat dan uit Arie van Leeuwen, Harm de Wildt, Emile Eijck en Anne-Marth Vrind. Mayka van Acht neemt samen met Feikje Feitsma en Annelies Witbaard de P&O-taken op zich. Eind 1999 wordt een start gemaakt met het aantrekken van de regels. Ook de communicatie moet beter, maar veel mensen zijn bang hun baan te verliezen als ze voor hun mening uitkomen.

Eind 1999 moeten drie projecten worden afgerond: lijn 20, een dakopbouw in Koog en de poederafzakfabriek, de PAF. De nieuwe aanpak van projecten (snel, simpel en goed) verloopt over het algemeen goed, maar bij volgende projecten krijgt risicoanalyse meer aandacht in de voorbereiding. De kerstborrel is voortaan alcoholvrij, evenals alle andere festiviteiten, die op het ADM-terrein worden georganiseerd. Naast managing director Wim Groenenboom is inmiddels Jeff Pfalzgraf aangesteld als vice-president Operations.

In november is het Distributiecentrum (een ‘ingenieuze doos met stellingen’) in Wormer zover klaar dat er getest kan worden en de medewerkers kunnen worden opgeleid. Onder leiding van Eric Riksen gaan ze werken in tweeploegendienst, zodat het Distributiecentrum van 7.00 tot 19.00 uur in bedrijf is. Elke ploeg bestaat uit vijf man onder leiding van een meewerkend voorman. Het betekent ook een andere basis voor de productie: van klantgericht naar voorraadgericht produceren. Op 31 december 1999 zijn er 357 mensen in dienst in Koog en Wormer. Zij hebben dat jaar een omzet gerealiseerd van ƒ 689.627.000 en er zijn 160.456 MT cacaobonen verwerkt.

Financiële administratie en verantwoording
Automatisering en reorganisaties hebben in de jaren 1986-2011 een grote impact gehad op de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de financiële administratie en verantwoording. In de jaren tachtig bestaat de financiële administratie uit de afdelingen Boekhouding, Bedrijfsadministratie, Bonen/boter. Salarissen en Rapportering. De afdeling Boekhouding is verantwoordelijk voor de verwerking van de financiële gegevens (debiteuren, crediteuren, projecten etc.); Bedrijfsadministratie voor de administratieve verwerking van de productiegegevens, de verzekeringen, de administratieve verwerking van de aan- en verkoop van grondstoffen etc.; Bonen/boter voor de administratieve verwerking van de bonencontracten en de ontvangst van bonen en vreemde boter. De afdeling Rapportering verwerkt alle gegevens van deze afdelingen tot een rapportage aan het management.

Peat Marwick doet in 1986 onderzoek naar de structuur bij Cacao De Zaan en doet de volgende aanbevelingen: Bedrijfsadministratie, Boekhouding en Salarisadministratie en pensioenadministratie samenvoegen tot de afdeling Financiële Administratie. De geldbeheerfunctie volledig onder de Financieel Beheer brengen. Instellen van een Centrale Crediteurenadministratie onder Financiële Administratie. Deze afdelingen komen onder leiding van één leidinggevende: Piet Anepool. De afdelingen Rapportage en Bonen/boter blijven zelfstandig, onder leiding van Ron Waugh en Dirk de Weerd. In 1987 wordt het POS (Project Onderhoud Systeem) ingevoerd. De inkoopfacturen worden gelinkt aan dit systeem, zodat de afdeling Crediteuren direct kan zien welke productie- of technische afdeling welke kosten maakt. Na de overname van Berisford worden in 1990/1991 de medewerkers van de financiële afdeling toegevoegd aan de financiële afdelingen in Koog. De fabrieksadministratie blijft in het begin nog gescheiden; wel worden de eindrapportages verzameld op de locatie Koog. In een later stadium wordt de fabrieksadministratie overgeheveld naar de afdeling Plant Accounting.

Intussen hebben de verschillende reorganisaties en de toenemende automatisering van werkzaamheden hun effect op de bezetting van de financieel-administratieve afdelingen. Van veel collega’s moet in die periode afscheid worden genomen. In 1992 wordt het Idhammar-systeem, de voorloper van het huidige Maximo, ingevoerd. Dit systeem houdt bij wat er door de verschillende afdelingen wordt besteed aan onderhoud. In het POS worden alleen nog de kosten voor projecten geadministreerd. In oktober 2006 volgt dan de overschakeling naar JDE Financials, gevolgd door ICSS. Kort na de invoering van JDE krijgen de financiële afdelingen ook te maken met het Maximo-systeem, dat direct is gelinkt aan JDE. In 2007 zijn debiteuren- en crediteurenadministraties van alle op de locatie Koog gevestigde ADM-bedrijven samengevoegd en ontstaat het Shared Service Center, dat opereert onder de vlag van ADM Europe en onder leiding staat van Dirk van der Hout.

De afdeling Rapportering is de afdeling Finance geworden met een tak Accounting en een tak Controlling. De splitsing is mede het gevolg van internationale ontwikkelingen in de financiële wereld. Als gevolg van deze ontwikkelingen zijn de regels veel strenger geworden (code Tabaksblatt en Amerikaanse SOX-wetgeving) en controleert de overheid intensiever. In juli 2009 vertrekt een deel van de administratieve afdelingen naar het Europese hoofdkantoor in het Zwitserse Rolle.

In 2011 bestaat het Shared Service Center uit vijftien medewerkers onder leiding van Maite Murciego, die ook de administratie verzorgen voor de fabriek in Ghana. Bij Finance (Joep Moonen) werken in totaal tien mensen: vijf bij Accounting (Connie van Diepen) en vijf bij Controlling (Hilde de Haan).

Bron: De Zaanklok – Personeelsblad van Cacao de Zaan/ADM 1951-2011