Smederij Snelders op het Sluispad

Naar aanleiding van een vraag van iemand die onderzoek doet naar de geschiedenis van smederij Snelders op het Sluispad werd er een reactie gegeven door een oud-bewoner van het Sluispad: Andries Kok jr. Hier volgen enkele van zijn jeugdherinneringen.

Jarenlang een begrip in Koog aan de Zaan, Andries Kok Sr.

De smederij van Snelders ken ik inderdaad goed! Ouwe Snelders (groot duivenmelker en concurrent van mijn ome Dirk Kok) was eigenaar. Daarna hebben zijn zoons Adrie en Cees (Zaandijkers/QSC-ers) de zaak voortgezet.

Mijn vader, Andries Kok sr., had altijd herrie met pa Snelders omdat hij, net als hij de haringkar aan het afruimen was op het pad, Snelders met zijn grote Amerikaan er langs moest om sigaretten te halen bij Van der Lingen, de kapper. Afstand 300 meter!.

Snelders en pa Kok hadden het gezamenlijk gebruik van een grote houten loods om de auto’s en de haringkar voor de nacht te stallen. Snelders parkeerde dan zijn grote bak zo dat pa Kok er net niet in kon. Grote trammelant!

Uiteindelijk is die loods in elkaar gezakt en zijn alle restanten in de enorme luilakstapel t.o. het oude KFC veld beland. Met de restanten van thinner en afgewerkte olie van garage Post eronder, en de controlehokjes van KFC er op! De krant meldde de grootste luilakfik van de Zaanstreek, de brandweer moest er aan te pas komen om de zaak te blussen!

Brandmelding op vrijdag 23 oktober 1959 voor Machinefabriek Snelders aan het Sluispad. Het complex bestond uit een 200 jaar oude houten boerderij met aanbouwsels en stond volledig in de brand, terwijl het naastgelegen stenen woonhuis van de heer Stevens direct gevaar liep. Ondanks een korte motorstoring van de 1.000 liter spuit, lukte het toch het woonhuis te behouden. Toen daarna ook Zaandijk assistentie kwam verlenen, was de zaak snel onder controle. De oorzaak was een vonk in een bus verdunning, die bij bluspogingen omviel. Bron: Beeldbank Zaanstad.

Nieuwe Leidsche Courant 24 oktober 1959

Vrijdag 23 oktober 1959 vloog de smederij in de hens en hebben we met buren de naast liggende woning zoveel mogelijk leeg weten te halen. De duiven ontploften boven het vuur en de smederij was niet te redden.

Daarna is de smederij verhuisd naar de hoek kruising Anemoonstraat/ Eendrachtstraat. De zoons van beide eigenaren, Michael en Lex van Cees, en Adrie jr. (?) van Adrie hebben de zaak overgenomen. Nadat ze uit de Koog zijn weggegaan is de zaak weer geopend op het Noorderveld in Wormerveer.

Wij als voetballers van Zaandijk gingen daar één maal per week in de sauna om onze spiertjes te verzorgen. Cees Snelders was toen voorzitter van Zaandijk en broer Adrie teamleider.

Naast de smederij op het Sluispad woonde de familie Stevens. Ik kan me de oude Stevens nog herinneren, maar beter kende ik de vrijgezelle kinderen Piet (Cacao de Zaan) en Miep (werkte bij bakker van Beek). Piet is later door een infarct invalide geraakt en beiden zijn inmiddels overleden.

Leuk detail van de firma Snelders was dat daar een groot contingent voetballers werkzaam was. Cees en Henk Groot, Knoert Molenaar, Cees Mol. Heb ook menig potje gevoetbald als kind in de pauze.

Andries Kok Jr.

Reactie van Jan Snelders:
Noch Michael noch Lex en Adrie hebben de zaak op de Eendrachtstraat overgenomen. Ikzelf begon het vak daar te leren, en pas na de verhuizing naar industrieterrein Molletjesveer kwamen Michael, Lex en m’n broertjes voor kortere of langere tijd in dienst. Andere Zaandijkspelers in dienst waren Henk Motshagen, Gerrit van Dijk en Henk Beltvelzen. Heel gezellig bedrijf waar goed werd gewerkt maar ook ruimte voor lol was. Ook sociaal. Van een collegaatje die het thuis niet zo rijk had, werd z’n zuurverdiende brommer gestolen, we hebben toen gelapt met z’n allen een nieuwe brommer voor hem gekocht. M’n vader verliet de zaak, en rond 1987 ook Cees, waarna Michael korte tijd direkteur was, en ik bedrijfsleider, later Lex. Het bedrijf werd verkocht, alle Sneldertjes behalve Lex zijn of waren toen uit de zaak of zijn elders gaan werken.