Zaken van het personeel (12)

In september 1998 doet ADM Cocoa voor het eerst mee aan de Dam tot Damloop, met twee business teams (vijftien lopers). In oktober en november komt ADM Cocoa op tv in de RVU-serie ‘Werken aan werk’. Acht dagen wordt er gefilmd, begeleid door Gerrit Bakker. ADM Cocoa verkeert in een woelige periode, maar David-Jan Romijn vindt een open en eerlijk beeld belangrijk. Na de uitzending zijn daarover ‘gemengde gevoelens’, maar uiteindelijk zijn de afleveringen zelfs nog gebruikt als introductiefilm voor nieuwe medewerkers.

Opnamen bedrijfsfilm in de dertiger jaren

Op 1 februari 1999 wordt het uitgestelde Coaching & Contracting-systeem ingevoerd. Tussen 1 februari en 1 mei heeft iedereen een gesprek met de leidinggevende over de persoonlijke ontwikkeling: wat gaat goed en wat kan beter. Er worden afspraken gemaakt en vastgelegd en vervolgens in de loop van het jaar opgevolgd.

Trading, commercie en logistiek
In 1998 krijgt een nieuwe logistieke organisatie vorm, onder leiding van Anne Marth Vrind (manager Logistiek Nederland), Niels Cool (assistent-manager) en Ruud Stramrood als manager Logistiek Europa. De drie vroegere afdelingen Shipping, Fysieke Logistiek en Planning zijn samengevoegd met enkele commerciële afdelingen. Logistiek gaat de coördinatie verzorgen van de totale stroom van verkooporder tot en met de aflevering bij de klant en ook de logistiek rondom de bonenafhandeling. Het Bonen Ontvangst Station (BOS) en Helios zijn ondergebracht bij Productie Dagdienst; de inkoop van emballage valt voortaan onder Logistiek, evenals de schippers. De productie in Wormer en Koog wordt centraal aangestuurd door drie planners (boter, poeder Koog en poeder Wormer). Ook Kascho wordt erbij betrokken. Trading, verkoop en logistiek gaan nauwer samenwerken. Het geheel staat onder leiding van Harm de Wildt, vice- president Commercial. Op de tweede verdieping worden letterlijk en figuurlijk muren tussen afdelingen geslecht. Paul Oppers, die in 1993 Dick Vonk is opgevolgd als hoofd Sales Promotion & Advertising, is een van degenen die als gevolg van deze reorganisatie het bedrijf verlaten. Els Filemieg verzorgt nu samen met Harm de Wildt de sales promotion.

De opslag in het oude distributiecentrum van Albert Heijn wordt per 31 december 1998 beëindigd, evenals die bij de firma Bruinsveem en in het koelhuis Kraakman. Per 1 januari 1999 wordt tijdelijk een nieuw opslagpand in gebruik genomen bij Furness. Op 27 januari 1999 wordt in Wormer de eerste paal geslagen voor het nieuwe Distributiecentrum én wordt de schoorsteen geplaatst. als hoogste punt van de nieuwbouw van lijn 20. (Op 11 november 1999 wordt ook een nieuwe schoorsteen op de BMW in Koog geplaatst, waardoor beide locaties nu van verre herkenbaar zijn door de bekende ‘wokkel’ in ADM-kleuren).

Bron: De Zaanklok – Personeelsblad van Cacao de Zaan/ADM 1951-2011