Struikelsteen onthuld

Woensdag 17 april is een struikelsteen onthuld in de Dahliastraat in Koog aan de Zaan. Dahliastraat 28 was het voormalige adres van de familie Cohen die zijn omgekomen in de Tweede Wereldoorlog. De Historische Vereniging Koog-Zaandijk heeft ook een steen gedoneerd.

De struikelstenen worden gemaakt door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Het door hem opgezette project loopt al vanaf 1994.

Op de gedenktekens (10 x 10 cm.) worden, in een messing plaatje, onder meer de naam, geboortejaar en overlijdensdatum van het slachtoffer aangebracht. Van de bijna driehonderd Joden die begin 1942 woonden in het gebied dat nu Zaanstad is, stierven ruim 170 personen een voortijdige dood, vrijwel allen in Auschwitz of Sobibor. Van hen heeft het merendeel geen graf. Aangezien een mens pas is vergeten als zijn/haar naam vergeten is, wil de werkgroep de namen van alle omgekomen Zaanse Joden zichtbaar maken. Daarmee ontstaat een gebroken namenlint door de stad: een monument dat de herinnering aan de weggevoerde Zaanse Joden levend houdt.

Lees meer over de familie Cohen op de website van joodsmonumentzaanstreek

Leonore Olde-​Verburg van de werkgroep Struikelstenen Zaanstreek.
Een minuut stilte voor de familie Cohen die nooit meer op Dahliastraat 28 terugkeerde.
De heer Peter Heere vertelde op indringende wijze het verhaal van de familie Cohen.
Men kan een steentje bijleggen.