Twee Voetbalwerelden (1)

Als we het amateurvoetbal van decennia geleden vergelijken met het hedendaagse voetbal dan mag worden gesteld dat de voetbalwereld geleidelijk, maar zeker ook drastisch is veranderd. Een schets van mijn belevenissen wordt weergegeven over de tijdsperiode van vijftien jaar (1960/1975 ) bij de Zvv Zaandijk.

Het is niet zo, zoals ouderen wel eens smalend zeggen dat het vroeger allemaal zoveel beter was, Men dient eerder te zeggen dat het ‘anders’ was. En anders was het zeker. De voetbalwereld zag er in het verre verleden heel anders uit. Niet alleen in eigen omgeving, maar overal. Waar Zaandijkers vroeger, bij slecht weer op de fiets bij Slager Stam vernamen of wedstrijden al dan niet gespeeld konden worden, bekijken we dat nu op de iPhone.

De omstandigheden van velden en opstallen zouden nu als lachwekkend worden gezien en waar vroeger aan het eind van het seizoen nog weinig grassprieten te zien waren, zien we nu slechts een enkele beschadiging op het grasveld en op een prachtige kunstgrasmat wordt week in week uit, weer of geen weer, gevoetbald. De hygiëne is met sprongen vooruitgegaan. In oude morsige kleedruimten met slechts één douche of een kraantje waren de gebruikers een gemakkelijke prooi geweest voor bacteriën, maar mogelijk was men daar resistent voor. Nu kleedt en verzorgt men zich in warme kleedruimten. Bij jeugdwedstrijden hing men een lat aan doellat, waardoor de kleine keepertjes de lat konden raken. Het was wel een onevenwichtige verdeling, want de breedte bleef identiek.

Veel bewondering voor jeugdleiders die kinderen begeleidden bij uitwedstrijden. Op gammele fietsjes naar Purmerend, Krommenie of Heemskerk. Auto’s waren minder voorhanden, vandaar ook dat het standaardteam met de bus naar uitwedstrijden reedt. Bussen rijden nu nauwelijks meer naar uitwedstrijden. Immers vandaag zijn er nog weinig mensen niet gemotoriseerd, dus aanzienlijk minder problemen bij uitwedstrijden.

Problematisch is dat steeds meer clubs moeite hebben het hoofd boven water te houden en met gezonde tegenzin worden fusies aangegaan. Ook in de Zaanstreek. Zie daarbij bijv. het samengaan van ZFC, ZVV, Zilvermeeuwen en op korte termijn mogelijk ook Zaanlandia of WFC/QSC en KVV/GVO. Identiteiten verdwijnen. Zaandijk prijst zich tot heden toe gelukkig een zelfstandig leven te leiden. En hopelijk blijft nog jaren het geval.