Fietsen naar de Zaan 1945

Zo’n 15 fietsers hebben zaterdag 23 januari 2021 onafhankelijk van elkaar, opnieuw de route gefietst van het verzet op 23 januari 1945. Bepakt met elk 25 kilo aan wapens, munitie, explosieven en radio-onderdelen, gingen twaalf mannen op pad richting Koog aan de Zaan.

Reportage NH Nieuws
Geert Koekoek in de zomer van 1945. Copyright: familie Koekoek.

Clandestien
De groep vertrok ’s ochtends om vijf uur, in het donker bij Fletum, de boerderij van Sicco Mansholt. Iedere fietser kreeg 25 kg vracht mee: onderdelen voor zendapparatuur en munitie. Plus een 11mm Remington pistool, bedoeld als verdediging. Verzetsgroepen in Amsterdam zaten dringend verlegen om deze en andere materialen die kort daarvoor in West-Friesland waren gedropt. Het vroor de hele maand januari 1945. Daardoor konden de schepen die de illegaliteit hadden ingericht voor clandestien wapen- en voedselvervoer (Hongerwinter!) lange tijd niet varen. Een auto die de vracht zou ophalen kon niet rijden. Het alternatief werd gevonden in een fietstocht. Verzetsleider Adrie de Graaf reed voorop, hij kende de route. De mannen fietsten twee aan twee, zij vielen niet op omdat – het was Hongerwinter! – heel veel mensen met fietsen en karren onderweg waren. Na aankomst bij de Zaanse verzetsman Johan Hellema werden de mannen getrakteerd op koffie en koek en aten hun meegebrachte brood op. Na een uur rust aanvaardden zij de terugtocht, nog eens 56 km. Allen kwamen ongedeerd terug in de Wieringermeer.

Lees meer over deze tocht