NIEUWS

Struikelsteen Familie Duijs, Karl Marxstraat 63 in Zaandijk

Woensdag 20 april 2022 is een struikelsteen onthuld ter nagedachtenis van de familie Duis. Struikelstenen zijn kubusvormige betonnen stenen met een messing bovenplaat, met daarin de tekst gegraveerd. De stenen worden geplaatst in het trottoir voor de huizen waaruit de Joden in de Tweede Wereldoorlog (1940-45) verdreven en vermoord zijn.

Het gezin Duis woonde in de Karl Marxstraat 63, een midden in het dorp gelegen ‘rode’ straat in een nieuw gebouwde arbeidersbuurt.

Samuël Duis ging met het transport van 18 mei 1943 naar Sobibor. Hij werd op 21 mei door vergassing om het leven gebracht. Zijn vrouw Sophia Duis-Clarenburg (50) werd een week na hem in hetzelfde kamp vergast, op 28 mei 1943.

Samuël en Sophia Duis waren de enige joden uit Zaandijk die in de kampen werden vermoord. Martin en de andere kinderen ontkwamen aan dat noodlot, op Barend en zijn gezin na. Barend Duis kwam op 20 april 1945 in Buchenwald om het leven. Zijn vrouw en de kinderen werden op 12 februari 1943 in Auschwitz vermoord.