NIEUWS

Struikelsteen Familie van Hoorn, Narcisstraat 9 in Koog aan de Zaan

Woensdag 20 april 2022 zijn struikelstenen onthuld ter nagedachtenis van de familie Levie van Hoorn. Struikelstenen zijn kubusvormige betonnen stenen met een messing bovenplaat, met daarin de tekst gegraveerd. De stenen worden geplaatst in het trottoir voor de huizen waaruit de Joden in de Tweede Wereldoorlog (1940-45) verdreven en vermoord zijn.

Gezin Levie van Hoorn (Amsterdam, 13-3-1897 – Auschwitz, 31-1-1943) en Roosje van Hoorn-Croese (Amsterdam, 14-9-1895 – Auschwitz, 28-9-1942) met Aäron (‘Arie’, ‘Rini’) (Zaandam, 25-8-1933 – Auschwitz, 28-9-1942)

Het gezin woonde op de Narcisstraat 9. Levie was ‘arbeider in een beschuitfabriek’, vermoedelijk Hille.

Het gezin werd gedwongen op of rond 30 maart 1942 uit Koog te vertrekken. Op een dag kregen ze van de gemeente te horen dat ze de volgende dag vroeg met gepakte koffers klaar moesten staan. Ze werden door de gemeentepolitie naar Amsterdam gebracht.” De inboedel, die bij de voorafgaande inventarisatie al gedetailleerd was vastgesteld, werd later door de Hausraterfassung weggehaald en er kwamen nieuwe huurders. De vierkamerwoning was bezit van woningbouwvereniging Volkshuisvesting.