NIEUWS

Bouwmensen-KZW herstellen grafomlijsting Jacob de Vries

De werkgroep ‘Begraafplaats’ heeft zich ingespannen om een eerste aanzet te maken voor het ‘aantoonbaarder maken’ van de begraafplaats.

Tot voor kort stond er een bijzondere grafomlijsting, gemaakt van hout. Hier zijn slechts enkele exemplaren van bekend in Nederland.

De kapotte grafomlijsting en de put zonder deksel, en de mannen van Bouwmensen-KZW die het gaan restaureren (foto’s Ria Koopman).

De bewoner van het graf, Jacob de Vries, was timmerman/aannemer gedurende zijn leven.

Zijn zoon Jan was actief als uitvoerder en heeft waarschijnlijk deze grafomlijsting gemaakt tot eerbetoon voor zijn vader, maar ook de in het graf liggende moeder (Trijntje de Vries-Koene) en zusje (Maartje de Vries).

De bijzondere  grafomlijsting werd bij de laatste storm geveld. Dankzij studenten van de opleiding tot timmerman van ‘Bouwmensen-KZW’ zal het geheel in ere worden hersteld. Ook zullen zij een putdeksel maken om de put van de regenwaterkelder weer af te sluiten.

Gemeente Zaanstad is al bezig geweest om de stenen ondergrond iets omhoog te halen zodat de onderkant van de palen niet meer in het water zullen komen te staan.

Tegelijkertijd wordt er een inventarisatie gemaakt van alle nog aanwezige graven door de werkgroep leden Gerard Beerman en Ria Koopman. Deze zal gebruikt worden voor een bord dat t.z.t. op de begraafplaats te raadplegen zal zijn. M.b.v. dit bord moet het mogelijk worden om een graf terug te vinden.