NIEUWS

‘Naar het huisje in de duinen’

In de jaren vijftig zijn door diverse Zaanse bedrijven, o.a. Verkade, Lassie, Wessanen, Duyvis, Cacao De Zaan en Bruynzeel zomerhuisjes geplaatst in de duinen bij Egmond. Er stonden al snel honderden huisjes die voor een weekje werden verhuurd aan de werknemers van deze bedrijven. Gezinnen met veel kinderen verbleven in de eenvoudige houten huisjes zonder elektriciteit en stromend water. Maar dat was geen enkele belemmering om zich met veel plezier te vermaken in het duin en aan het strand.

In een 420 pagina’s tellend boek wordt de geschiedenis van dit duingebied beschreven vanaf de aankoop door Jan Six in 1679 en krijgen in het bijzonder de zomerhuisjes veel aandacht. Nu staan er nog bijna 130 in de Nollenvallei. Alle bewoners zijn geïnterviewd en vertellen over de bijzondere vakanties die ze daar hebben doorgebracht. Een aantal families verblijft er al vanaf de jaren vijftig; vijf generaties zijn daarom geen uitzondering.  Het boek is voor € 29,50 verkrijgbaar in de Chocolaterie De Cacaoboom, Lagedijk 142b, 1544 BL te Zaandijk.