Open dag Gemaal ’t Leven op zaterdag 13 mei

Eerste opening dankzij goede samenwerking

Gemaal ’t Leven van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier had op zaterdag 13 mei voor het eerst een Open Dag voor publiek tijdens de Nationale Molen- en Gemalendag. Het monumentale gemaal uit 1904 staat in Zaandijk op een mooie plek aan de Zaan, vlakbij de Zaanse Schans. Dankzij de samenwerking tussen het hoogheemraadschap, Vereniging Zaans Erfgoed en Historische Vereniging Koog-Zaandijk. De HVKZ was aanwezig met een boekenstand.

Gemaal ’t Leven
Gemaal ’t Leven speelde vroeger een grote rol in het droog houden van de achterliggende polder Westzaan. Het gemaal staat op de plek waar eerst poldermolen ’t Leven stond. Bij de vervanging van de molen is in 1904 het gemaal gebouwd. Het gemaal werkt nu niet meer. Tegenwoordig is de bemaling overgenomen door het moderne gemaal naast ’t Leven, bekend als ’t Leven 2. Dit gemaal regelt nu het waterpeil in dit gebied.