Graf Nijzink-Baas

GRAFNUMMER 378

NAAM OVERLEDENE(N): Herm Nijzink (geb. Zwolle 16 februari 1891 – Koog aan de Zaan 27 januari 1946); zoon van Tiemen Nijzink en Hermina Cieraad; trouwde Alkmaar 11 augustus 1915 met

PARTNER: Wilhelmina Baas (Alkmaar 31 december 1880 – Koog aan de Zaan 27 april 1959); dochter van Gijsbertus Baas en Elisabeth Ooijevaar

DOCHTER: Hermina Nijzink (1927 – ? )

Herm Nijzink

Herm Nijzink is met militaire eer begraven. Van 1940 tot 1946 was hij plaatscommandant bij de Koninklijke Landmacht en opperwachtmeester bij de politie. Tijdens de oorlog hield hij zich bezig met verzetswerk. Herm heeft o.a. hulp geboden aan geallieerde vliegers en onderduikers binnen de Zaanstreek en wapens geleverd aan het verzet. Daarnaast heeft hij er mede voor gezorgd dat het bevolkingsregister van Koog aan de Zaan werd veiliggesteld.

In 2019 heeft burgemeester Don Bijl in het stadhuis van Purmerend het Mobilisatie Oorlogskruis uitgereikt aan Johan Vet, achterkleinzoon van Herm Nijzink. Kleinzoon Johan heeft onderzoek gedaan naar het oorlogsverleden van zijn overgrootvader en vond veel informatie. Hij heeft de onderscheiding voor zijn overgrootvader bij het Ministerie van Defensie aangevraagd.