Graf Stuurman-Stam

GRAFNUMMER 200

NAAM OVERLEDENEN: Jan Stuurman (Westzaan, 12 januari 1870 – Koog aan de Zaan, 1 oktober 1951;

zoon van Dirk Stuurman en Grietje Gierkes; trouwde Zaandam, 15 oktober 1896

PARTNER: Grietje Stam (Koog aan de Zaan, 6 juli 1872 – Koog aan de Zaan, 22 februari 1952); dochter van Dirk Stam en Grietje Stadt.

KINDEREN: Grietje (1897), Aaltje (1899), Gerbrandina (1901), Dirk Jan (1903), Jan Dirk (1908), Jacobus (1910), Tineke (1918).

Jan Stuurman Dz.
Grietje Stuurman-Stam (Foto’s: privébezit)

Jan Stuurman begon, na een loopbaan als kantoorbediende en uiteindelijk procuratiehouder bij De Bijenkorf, in 1908 voor zichzelf als makelaar-handelsagent. Daarnaast hield hij zich bezig met de verwerking van cacaoafval in meerdere molens. In 1912 kocht hij cacaomalerij Aurora in Zaandam op een veiling van Pieter Koning Pz. uit Zaandijk. Hier legde hij zich met zijn zonen steeds meer toe op de fabricage van cacaoboter en -poeder. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog werd de naam gewijzigd in Cacaohandel en Industrie v/h J. Stuurman Dz., later in Stuurman Cacao nv en vervolgens in Stuurman Cacao bv. In 1979 werd het bedrijf overgenomen door Gerkens Cacao

Het woonhuis van Jan Stuurman Dz. en zijn gezin, aan de Lagendijk 27 te Koog aan de Zaan. Vandaag de dag is dit de plek waar men het fabrieksterrein van Tate & Lyle oprijdt (foto: GAZ)