Graf Sweepe

GRAFNUMMERS 112, 113, 114

NAMEN OVERLEDENEN: Hendrik Sweepe ( 1789 – 1847); Maartje Sweepe (1830 – 1852); Johanna Elisabeth Barnouw (1816 – 1845); Johanna Elisabeth Sweepe (1845 – 1870).

Verder zijn in het graf enkele kistjes met beenderen van eerder overleden familieleden bijgezet.

Hendrik Sweepe
Johanna Elizabeth Barnouw

Hendrik Sweepe was bakker in Zaandijk en diaken en voorlezer in de Doopsgezinde Gemeente. In 1841 trouwde hij met Johanna Elisabeth Barnouw, die in 1845 kort na de geboorte van een dochter Maartje overleed. De naam van Maartje is toen veranderd in die van haar moeder: Johanna Elisabeth. Johanna Elisabeth overleed in 1870, Vader Hendrik Sweepe in 1892. Na zijn overlijden bleef huishoudster Jansje Scholtens (1816 – 1906), tot haar dood in zijn huis wonen met een jaargeld en recht op vruchtgebruik van de nalatenschap. Na haar overlijden (1906) werd uit de nalatenschap o.a. het gemeentehuis van Koog a/d Zaan en de Johanna Elisabeth Stichting (Doopsgezind weeshuis) gebouwd. Ook kwam er een fonds voor onderhoud van het graf, dat nog steeds bestaat. Uit dit fonds onderhoudt de Gemeente Zaanstad het graf.