Graf Sweepe

GRAFNUMMERS 112, 113, 114

NAMEN OVERLEDENEN: Hendrik Sweepe ( 1789 – 1847); Maartje Sweepe (1830 – 1852); Johanna Elisabeth Barnouw (1816 – 1845); Johanna Elisabeth Sweepe (1845 – 1870).

Verder zijn in het graf enkele kistjes met beenderen van eerder overleden familieleden bijgezet.

Hendrik Sweepe
En zijn dochter Johanna Elizabeth Sweepe (foto’s: Doopsgezinde Gemeente)

Hendrik Sweepe Jr. was bakker in Zaandijk en diaken en voorlezer in de Doopsgezinde Gemeente.

In 1841 trouwde hij met Johanna Elisabeth Barnouw, die in 1845 kort na de geboorte van haar dochter, Maartje, overleed. De naam van Maartje is toen veranderd in die van haar moeder: Johanna Elisabeth. Dochter Johanna Elisabeth overleed jong in 1870, vader Hendrik Sweepe in 1892.

Na zijn overlijden bleef huishoudster Jansje Scholtens (1816 – 1906), tot haar dood in het huis wonen met een jaargeld en recht op vruchtgebruik van de nalatenschap.

Na haar overlijden (1906) werd uit de nalatenschap van Sweepe dan eindelijk het nieuwe gemeentehuis van Koog a/d Zaan en de Johanna Elisabeth Stichting (nieuw Doopsgezind ouden van dagen- en weeshuis) gebouwd. Alles stond precies omschreven in het testament. De gemeente Koog aan de Zaan moest het graf tot in de eeuwigheid onderhouden, daar was in het legaat geld voor gereserveerd

Het graf van de familie Sweepe-Barnouw (foto HVKZ)
Het gebouw van de Johanna Elizabeth Stichting (foto: GAZ)