Openbare bijeenkomst onderzoek rechtsherstel Joodse eigenaren onroerend goed

Datum: Woensdag 15 november 2023 19.00 uur

Locatie: Stadhuis, Stadhuisplein 100, Zaandam – studiezaal Gemeentearchief Zaanstad

De gemeente Zaanstad heeft de Radboud Universiteit onderzoek laten doen naar het handelen van de voormalige Zaangemeenten in de Tweede Wereldoorlog. Het onderzoek is uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van prof. dr. W. van Meurs en richtte zich op de aankoop van onteigend Joods vastgoed tijdens de Duitse bezetting, het naoorlogs rechtsherstel en het opleggen van naheffingen lokale belastingen over de oorlogsperiode aan gedeporteerde inwoners.

Het onderzoek van de Radboud Universiteit is afgelopen voorjaar afgerond. Alle geïnteresseerden zijn welkom op de openbare bijeenkomst op woensdag 15 november om 19.00 uur in het Stadhuis van Zaanstad.

Gedurende dat onderzoek is meegelezen door een begeleidingscommissie, bestaande uit deskundigen van een drietal maatschappelijke organisaties en de gemeente zelf.

Deze begeleidingscommissie bestond uit:

–       Rita Noordzij, later Harrie van der Laan (wethouder en voorzitter commissie)

–       Ruben Boas (voorzitter Nederlands – Israëlitische gemeente Noord-Holland)

–       Dick van de Geer (comité 4 en 5 Mei Zaanstreek Waterland)

–       Pim Ligtvoet (stichting Joods Monument Zaanstreek)

–       Frans Hoving (gemeentearchivaris)

In deze bijeenkomst presenteren de onderzoekers hun bevindingen en brengt de begeleidingscommissie kort verslag uit van haar werkzaamheden.

Hier treft u het volledige rapport: