NIEUWS

“Koop Zaanse huisjes en spek de clubkas”

In het kader van 50 jaar Zaanstad heeft de kunstenares Marijke Krabbenbos een serie Zaanse huisjes bedacht, geïnspireerd op de beroemde KLM-huisjes. De huisjes zijn lasergesneden in 4 mm dik hout, met zes verschillende Zaanse gevels, en worden verkocht door Zaanse verenigingen en stichtingen.

Marijke Krabbenbos licht haar initiatief als volgt toe: “Het leek mij een mooi gebaar om met deze huisjes de Zaanse stichtingen, verenigingen en buurthuizen te steunen. Zij maken het leven in Zaanstad aantrekkelijk, zij zorgen voor reuring en verbinding. Zij krijgen daarom de huisjes van mij en mogen ze verkopen. De opbrengst gaat dan in eigen kas. Of, ze geven ze als bedankje aan hun vrijwilligers. Dankzij een subsidie van de gemeente en bijdragen van particuliere donateurs, heb ik de Zaanse huisjes kunnen laten produceren en schenken. Heel veel Zaanse organisaties hebben inmiddels al positief gereageerd. En, via de Stichting de Zaanse Schans, het Zaans Museum en molen de Huisman, gaan ze vast ook naar huizen van buitenlandse toeristen.”

Ook de HVKZ biedt deze leuke setjes aan. Er zijn drie verschillende setjes, bestaande uit twee Zaanse huisjes. De prijs is € 9,50 per set. De opbrengst komt geheel ten goede aan de HVKZ. De huisjes zijn verkrijgbaar bij De Cacaoboom, Lagedijk 142B in Zaandijk.