NIEUWS

Geslaagde rondwandeling met gids door Oud-Edam

Op zondagmiddag 2 juni hebben 39 leden van de HVKZ deelgenomen aan de rondwandeling met een gids door Oud-Edam. We verzamelden om 13.30 uur in De Vermaning aan het Jan van Nieuwenhuizenplein. Na de koffie vertelde oud-Koger Hajo Schaap – die inmiddels al weer vele jaren woonachtig is in Edam – over de historie van de Doopsgezinden in Nederland en van de Vermaning in Edam.

Na deze inleiding werden de aanwezigen verdeeld in twee groepen die elk onder leiding van een gids een stadswandeling maakte. Het weer werkte gelukkig ook mee. De wandeling van een uur door het prachtige centrum van de stad (!) Edam voerde o.m. over de sluis op de Voorhaven, langs het oude stadhuis, via de diverse kleinere sluizen en langs de historische scheepswerf weer naar de Vermaning.  Daar dronken we als afsluiting van een prachtige middag nog een kopje thee met elkaar en werden de verhalen uitgewisseld.
Al met al was het een zeer geslaagde middag.

Hajo Schaap heeft een interessante voordracht gehouden
De aanwezigen werden voor De Vermaning opgesplitst in twee groepen
De beide groepen kregen uitleg op de sluisbrug van de Voorhaven
En voor het oude stadhuis was er heel veel aandacht voor….
….de schandpaal van Edam!
Waar allerlei voorstellingen bij werden bedacht
De wandeling ging over de Kwakelbrug
En langs de historische scheepswerf