Toverbal

Ik herinner mij uit mijn jeugd dat de laagste klassen van de openbare lagere school een dag voor de grote vakantie een dagje uit gingen. Echter niet ver van huis. In 1937 zat ik in de tweede klas van school A bij ‘Juf’ Oostmeijer, die wij ook al in de eerste klas hadden gehad. Een schat van een mens!

Wij wisten van tevoren niet waar wij naar toe zouden gaan. Enkele autobussen stonden klaar in de Leliestraat en eenmaal ingestapt werd ons verteld, waar de reis naar toe ging. Naar het Klimduin in Schoorl, waar ook een grote speeltuin was! De juf ging rond met een grote papieren zak, die vol met toverballen zat. Ik weet niet of die nog worden gemaakt. Het waren grote rode knikkers en eenmaal daarop zuigend, kreeg de bal steeds een andere kleur. Ik weet nog dat de bal erg zoet smaakte. Hoe weet ik dat nog? Wel, ik had de bal nauwelijks in mijn mond, toen ik hem per ongeluk doorslikte. Ik had het nogal benauwd daardoor, maar ik durfde het toen niet echt aan de juf te vertellen, bang, dat ze mij naar een dokter zou sturen. Na veel slikken ging het wat beter, maar ik heb de hele dag, toen alle kinderen al bezig waren met ander snoepgoed, de zoete smaak van de toverbal geproefd!

Na alle versnaperingen klommen we het klimduin op en holden dan weer naar beneden, om dat nog een paar keer te herhalen. Tenslotte moesten wij naar boven om in het bos naar grote stukken boomschors te zoeken. Dat was volop aanwezig en de opdracht was de binnenkant op te vullen met aarde en veel mos en daarin wat takjes met bessen, dennenappels en zo, te prikken. Met onze kunstwerken in de hand gingen wij voorzichtig naar beneden, naar de bussen toe. Een kadootje voor de ouders!

Vlak voordat wij de Koog binnenreden, moesten we allemaal bukken, zodat de ouders zouden denken dat de bussen leeg waren! Op het schoolplein werden groepjes gevormd en nog wat spelletjes gedaan. Moe maar heel voldaan, en ik nog steeds nagenietend van de toverbal, gingen we, met de uitgereikte Verkade-reep en het bloemstukje, naar onze ouders.

Een dag om nooit meer te vergeten!