Busreis door de Zaanstreek

Zondag 7 april 2019 vond de busrit van Blees van Diermen Tours plaats die, speciaal voor de Historische Vereniging Koog-Zaandijk, een excursie door de Zaanstreek verzorgde. Het verslag en de foto’s zijn van Ria Koopman.

Met een volle bus, 48 personen, reden we om 13.00 uur bij de De Vermaning weg richting Nauerna.

Aangekomen in Nauerna vertelde Bert over het ontstaan van het landschap vanuit de verschillende ijstijden. Uitleg over het ontstaan van de veengronden. Wat is hoogveen en wat is laagveen. Wanneer ontstond bebouwing. Richting Westzaan via de Westzanerdijk, een vroegere zeedijk, door Westzaan richting Zaandijk en  Koog aan de Zaan naar Zaandam. Er werd verteld over de vele  industriemolens die er gestaan hebben, de industrie die we in de Zaanstreek hebben maar ook de padstuctuur met de sloten konden wij bekijken.

Een chocolaatje werd uitgedeeld bij “Cacao de Zaan” en een  biscuitje café noir bij Verkade. Daarna via de Klokbaai, Stationstraat naar de haven. Tot slot via de Oostzijde naar het Kalf en van daaruit weer terug naar de Vermaning. Om 16.00 uur stond de koffie en de thee met een koekje klaar. Bert en Geert gaven nog wat uitleg en we konden vragen stellen.

Mevrouw van der Laan vertelde nog een prachtig verhaal over een baal suiker die in Friesland gevonden was door haar vader. Die suiker was gemaakt bij Verkade. Een heerlijk verhaal. Tot slot lieten de heren nog een film over de Zaanstreek zien uit de jaren ‘30,  ‘40 en ‘50. Voor iedereen herkenbaar, het roept altijd veel herinneringen op. Hartelijk dank aan van Diermen tours voor de fijne middag.