NIEUWS

28 juni: Opening tentoonstelling “Zomerhuisjes in Egmond” in het Stadhuis, Zaandam

Tentoonstelling over vakantiehuisjes van Zaanse bedrijven in de Egmondse duinen in de Publiekshal in het Stadhuis, Stadhuisplein 100 te Zaandam

Toen na de bevrijding de duinen weer vrijgegeven werden, bouwden particulieren en bedrijven daar zomerhuisjes. Voor het gebruik van de grond werd aan Jonkheer Six van Wimmenum pacht betaald.
Zaanse bedrijven zoals Bruynzeel, Wessanen, Verkade, Cacao de Zaan, Hille, Lassie, ZBB de Bijenkorf, Duyvis en Albert Heijn bouwden meer dan 50 zomerhuisjes om hun medewerkers een familievakantie te bieden. Het was gebruikelijk om, bij meerdere kandidaten, te loten voor een plekje van één week in het hoofdseizoen. Gezinnen van wel 10 personen brachten de vakantie door in een huisje met 2 slaapkamers.

Rob van der Meulen zocht voor het boek “Naar het huisje in de duinen” van Kees Hoope (zie het nieuwsbericht van 23 april) de ontstaansgeschiedenis van de huisjes uit. Een deel van die geschiedenis is te zien in deze tentoonstelling.

De inloop op woensdagmiddag 28 juni is om 16.00 uur. Na het welkom door gemeentearchivaris Frans Hoving om 16.15 uur volgt een toelichting door Rob van der Meulen en vindt de opening van de tentoonstelling plaats door de wethouder.
De tentoonstelling duurt tot 1 september en is tijdens de openingstijden van het stadhuis te bekijken.