De jury heeft 5 boeken genomineerd voor het beste boek over de Zaanse geschiedenis van de de afgelopen twee jaar. De boeken zijn gekozen uit een longlist van zo’n 50 titels. Op de longlist stond ook een uitgave van onze vereniging: “Van lompen tot leesvoer”.

De Bredenhofstichting heeft deze tweejaarlijkse prijs voor de beste publicatie over de Zaanse geschiedenis ingesteld. Het doel van deze prijs is onderzoek stimuleren naar en beschrijven van de Zaanse geschiedenis alsmede het bevorderen van de belangstelling voor de Zaanse geschiedschrijving en haar auteurs. Aan de prijs is een bedrag verbonden van EUR 2.500,-.

De jury presenteert met trots de 5 kanshebbers van de Bredenhofprijs:

– Zilveren Meesterwerken uit de Zaanstreek: een historische biografie van de Joodse zilversmedenfamilie S.I. Vet & Zn. (door Jeanne Douwes en Arno Bruitsman),
– Vernuftelingen en kooplieden in een bijzonder landschap (door Jur Kingma),
– Speuren in het veen: zestig jaar archeologie in de Zaanstreek, Waterland en omstreken (door Piet Kleij e.a.),
– De Zaanse Spanje Strijders (door Pim Ligtvoet en Willemien Schenkeveld) en
– 150 jaar railvervoer in de Zaanstreek: een historisch overzicht van spoorweggeschiedenis in de periode 1869-2019 (door Jan van der Male).

Op donderdag 8 april 2021 maken we de winnaar bekend en reiken we de prijs uit in de Bullekerk.

De jury heeft voor het samenstellen van de shortlist gelet op:
– de mate waarin de belangstelling voor de Zaanse geschiedenis wordt gestimuleerd;
– de mate waarin een breed publiek wordt aangesproken (leesbaarheid, vormgeving);
– de inhoudelijke kwaliteit en argumentatiekracht;
– de originaliteit.

Alle genomineerden zijn terug te vinden op https://bredenhofprijs.nl/. De boeken zijn ook te zien bij het Zaans Museum van vrijdag 5 februari t/m zondag 11 april in een intieme presentatie. Het is noodzakelijk om online een ticket te reserveren (ook met een Museumkaart).

Shortlist Bredenhofprijs bekendgemaakt